Ogromne pieniądze z ekstraklasy. Ile dostały śląskie kluby?
W sezonie 2023/24 Ekstraklasa SA przekazała klubom rekordową kwotę 280,2 mln zł, co stanowi wzrost o ponad 40 mln zł w porównaniu z poprzednim sezonem. Dodatkowo, około 9,5 mln zł trafiło do Polskiego Związku Piłki Nożnej (PZPN).
Główne źródła przychodów Ekstraklasy SA to sprzedaż praw do transmisji telewizyjnych oraz scentralizowanych praw marketingowych. Kluczową rolę odgrywa kontrakt z Canal+, obejmujący sezony od 2023/24 do 2026/27. Istotnym elementem są również środki od sponsorów, wśród których w sezonie 2023/24 znaleźli się: PKO Bank Polski, Totalizator Sportowy, Engelbert Strauss, Stihl, PKN Orlen, adidas oraz marka Aztorin.
Nowy model podziału środków przewiduje, że 50% puli (141,8 mln zł) jest dzielone równo między wszystkie kluby. 33,5% (91 mln zł) przypada klubom w zależności od wyników sportowych z ostatniego sezonu. 14% (39,7 mln zł) jest rozdzielane na podstawie rankingu historycznego obejmującego ostatnie pięć sezonów.
Ekstraklasa wspiera również rozwój młodych talentów. Na program Pro Junior System przeznaczono 5,1 mln zł, a dodatkowe 18 mln zł trafiło do klubów na rozwój akademii piłkarskich.
– Najwięcej środków, bo 1,2 mln zł, otrzymało Zagłębie Lubin. W tabeli PJS najwyżej zostali sklasyfikowani piłkarze ŁKS-u i Ruchu, ale oba kluby zajęły miejsca spadkowe i dlatego – zgodnie z regulaminem – wypłacono im połowę kwoty, której reszta trafiła do Fundacji Ekstraklasy, organizującej turnieje Akademia Klasy Ekstra, Ekstra Talent i Ekstra Klub. Pieniądze te nie są jedynymi ekstraklasowymi wypłatami na piłką młodzieżową. Kluby w ramach kwoty stałej otrzymały 18 mln zł, po 1 mln na klub, z przeznaczeniem na rozwój akademii i szkolenia piłkarskiej młodzieży. Te środki pochodzą przede wszystkim z kontraktu sponsorskiego z PKO Bankiem Polskim, a także z wpłat od firm bukmacherskich i kar nakładanych przez Komisję Ligi. Łącznie za sezon 2023/24 oznaczało to dofinansowanie do rozwoju piłki młodzieżowej w wysokości 23,1 mln zł – podaje Marcin Animucki.
Marcin Animucki, prezes zarządu Ekstraklasa SA, podkreśla: „Wypracowaliśmy te wyniki dzięki bardzo restrykcyjnej polityce wydatków, osiągnięciu wszystkich KPI’ów w umowach ze sponsorami, wpływom z zagranicznych praw mediowych, wyższym niż zakładane przychodom od bukmacherów i dodatkowym wpływom sponsorskim.”
Najwięcej środków, bo blisko 32,5 mln zł, otrzymała mistrzowska Jagiellonia Białystok. Śląsk Wrocław uzyskał około 27,1 mln zł, a Legia Warszawa 25,2 mln zł.
Ekstraklasa SA planuje dalsze inwestycje w rozwój rozgrywek, w tym budowę nowego centrum mediowego Ekstraklasa Live Park, które ma obsługiwać zdalne transmisje meczów i centralny system VAR.